Gå til indhold
To personer kigger på et skilt

Gæsteadfærd

Foto: © Niclas Jessen

Turister skal inspireres til mere bæredygtig adfærd og forbrug. Men hvilke forventninger har turisterne til deres ferie i Danmark? Og hvordan kan turismevirksomheder og destinationsselskaber skabe positiv adfærdsændring hos deres gæster?

Én af målsætningerne i den nationale turismestrategi er, at Danmark i 2030 skal være kendt af turisterne som Nordeuropas mest miljøvenlige rejsedestination. Samtidig skal turisterne inspireres til mere bæredygtig adfærd og forbrug under deres ophold. Det betyder, at turismevirksomheder, kommuner og destinationsselskaber har brug for endnu mere dybdegående kendskab til fremtidens miljø- og klimabevidste turister.

Mange aktører er allerede i gang med et strategisk arbejde og har fx taget afsæt i de analyser og undersøgelser om internationale og nationale turisters forhold til grøn omstilling i fremtidens ferier, som er udarbejdet på nærmarkederne og i kyst- og naturturismen de seneste par år.

Der er også mange analyser af danskernes viden om, og holdning til, klimaudfordringerne samt tilgange til fremtidige klimahensyn på ferien og i materialer, der skal inspirere turister til god adfærd i natur- og kystturismen, bl.a. i naturen og i feriehuse.

Søg på værktøjer/indsatser indenfor gæsteadfærd

Kender du et værktøj/indsats, som ikke er med i overblikket? Så tøv ikke med at kontakte os her

 

Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse

Projektet er støttet med midler fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.

Følg os: