Grønne og bæredygtige indsatser i støttede turismeprojekter
Hvilke projekter har fokus på miljø og bæredygtighed og hvilke indsatser er der på området i de projekter som Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har støttet
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse støtter nu 14 turismeprojekter med godt 57 mio. kr. fra puljen til lokale og tværgående turismeprojekter. Projekterne skal medvirke til en mere miljømæssig, økonomisk og social bæredygtig vækst i dansk turisme.
Vi har delt projekterne op i grønne, projekter, de sociale og projekter, som kan sikre sæsonudvidelse.
Grønne projekter
Der er mange gode projekter og indsatser, men hvis der tages de grønne briller på, så er det især disse projekter som flytter noget.
Danske Destinationer: Bæredygtige destinationer i praksis 2.0
Projektet vil igangsætte konkret klimahandling på tværs af de danske destinationer.
I projektet indgår de 16 destinationsselskaber, som er med i Danske Destinationer samt Dansk Kyst- og Naturturisme og VisitDenmark.
Projektet er en viderebygning af Bæredygtige destinationer i praksis. De vigtigste aktiviteter, output og resultater omfatter udvikling af CO2- roadmaps og handleplaner for destinationsselskaberne, omsætning og eksekvering af disse til klimaplaner samt bæredygtighedscerti[ficering af destinationsselskaberne.
Tilsagn: Ca. 3,9 mio kr.
Projekter med socialt bæredygtighed
Men hvis der kigges lidt bredere på bæredygtighed, som også indeholder de sociale og økonomiske dele af bæredygtighed, så er disse indsatser værd at fremhæve.
MeetDenmark: Værdifulde møder - Katalysator for erhvervsudvikling og social balance
Projektet vil tiltrække internationale kongresser inden for danske styrkepositioner gennem etablering af strategiske samarbejder mellem destinationer og klynger. Projektet vil også styrke den sociale bæredygtighed gennem demonstrationsprojekter og kompetenceudvikling af klynge
Tilsagn: 2.2 mio. kr.
Destination Kystlandet: Turisme for alle
Projektets formål er at undersøge og realisere markedspotentialet i tilgængelig turisme. Fokusområderne inkluderer indsamling af markedsviden, udvikling af en business case, samt udarbejdelse af guidelines og inspirationsmateriale for turismevirksomheder, destinationer og kommuner.
Tilsagn: 3.4 mio. kr
VisitHerning: Navigator - en fælles kurs for bæredygtig forretningsudvikling
Projektet bygger videre på EAT – Eating and Tourism ved at skalere erfaringerne til hele turismebranchen og inkludere Destination Trekantområdet. Målet er at sætte en fælles retning for bæredygtig omstilling og fremme virksomheders bæredygtige udvikling via strategier, individuelle ESG-forløb samt måling og monitorering på virksomhedsniveau.
Tilsagn: 1.6 mio. kr.
Destination Trekantområdet: Fælles destinationsudvikling for SYD
Projektet vil udarbejde en sammentænkt udviklingsplan på tværs af 10 kommuner og tre destinationsselskaber. Formålet med projektet er at skabe grundlaget for en langsigtet bæredygtig turismeudvikling langs den sydlige del af Jyllands Østkyst, der dækkes af Destination Kystlandet, Destination Trekantområdet og Destination Sønderjylland.
Tilsagn: 8,1 mio. kr.
Erhvervshus Fyn: Bike Island Fyn 3.0 - kobling af cykelnetværk med cykelturismeindsatsen til
Projektet vil udnytte de forretningsmæssige potentialer, der opstår i forbindelse med et nyt cykelknudepunktsnetværk på Fyn. Projektet vil også forbedre servicefunktionerne og øge antallet af ladestandere langs ruterne.
Tilsagn: 2.1 mio. kr.
Samsø Kommune: Samsø - en grøn ø, en bæredygtig destination
Samsø Kommune/Visit Samsø vil fremme den grønne omstilling ved at inspirere den lokale turismebranche til at reducere miljø- og klimaaftryk samt udvikle guidekoncepter om "Energiøen". Projektet vil også forbedre tilgængeligheden for handicappede gæster og udvikle cykelruter og gratis ladestandere for elcykler.
Derudover sigter det mod at forlænge turistsæsonen med nye fødevareoplevelser i forår og efterår.
Tilsagn: 1.4 mio. kr.
Særlig fokus på sæsonudvidelse
Disse projekter har særligt fokus på sæsonudvidelse og kapacitetudnyttelse.
VisitNordvestkysten: Vestkystoplevelser, der gør indtryk og efterlader positive aftryk
Projektet har til formål at udvikle nye årlige stedbundne event- og oplevelseskoncepter, fx fælles sommer-kickstart, eller events med fokus på madoplevelser eller livet i byerne, for at øge turismen hele året langs vestkysten og i de omkringliggende handelsbyer.
Projektets generelle fokus på bæredygtighed omfatter primært den miljømæssige og økonomiske bæredygtighed
Tilsagn: 9.3 mio. kr.
VisitSydsjælland-Møn: Sæsonudvidelse som løftestang
Med fælles ambitioner for Sjælland og Øerne er formålet med projekt at styrke helårsturismen, øge kapacitetsudnyttelsen. Projektbeskrivelse kapacitetsudnyttelse og bæredygtighed bæredygtig udvikling gennem sæsonudvidelse.
Tilsagn: 1.6 mio. kr.
Destination Sjælland: Sjællands Storebæltskyst 365
Projektet er designet på baggrund af Vision for Sjællands Storebæltskyst og indeholder en strategisk og målgruppebaseret indsats med fokus på samarbejde, oplevelses- og overnatningsforøgelse, grøn infrastruktur, formidling og investeringstiltrækning skal turismen blive drivkraft for bæredygtig vækst særligt uden for højsæsonen.
Tilsagn: 1.6 mio. kr.
Destination Nord: OPLEV NORD PLUS
Projektet vil, via fem forskellige indsatser, skabe flere natur- og kulturbårne oplevelsestilbud, som skal forlænge turisternes ophold og udnytte overnatningskapaciteten bedre. I projektet indgår udarbejdelse af en bæredygtighedsstrategi for Læsø til brug i UNESCO-ansøgning,
Tilsagn: 1.9 mio. kr.