Utzon Center får Green Attraction-certificering
Utzon Center i Aalborg har netop fået den anerkendte Green Attraction-certificering. Dermed markerer udstillingsstedet for arkitektur og design sig som en attraktion, der prioriterer miljø, natur og grønne tiltag højt.
Med certificeringen forpligter Utzon Center sig til at fortsætte det strategiske og ledelsesmæssige arbejde med grøn omstilling, ligesom der selvfølgelig er fokus på ressourceforbrug og affaldshåndtering i hele huset; inkl. butik og restaurant.
Synligt grønt signal til gæsterne
Nu kan gæster med interesse for arkitektur, design og kreativitet besøge Utzon Center i Aalborg med endnu grønnere samvittighed.
Centret har nemlig fået tildelt den anerkendte certificering Green Attraction. Certificeringen understreger, at Utzon Center prioriterer miljø, natur og grønne tiltag højt.
– For at blive mærket med Green Attraction kræver det, at virksomheden lever op til en række stramme miljøkrav for både nuværende indsats og fremtidige planer. De kigger på alt fra strategi og ledelse til daglig drift og ressourceforbrug – herunder fx affaldssortering, vandforbrug og indkøb af varer, fortæller Malene Abildgaard, Udviklings- og formidlingsdirektør på Utzon Center.
Grøn indsats på restaurant, i butik og udstilling
Restaurant, butikker og lignende aktiviteter, der har sammenhæng med virksomheden, er også omfattet af det strenge kriteriesæt.
– Vi har allerede Det Økologiske Spisemærke i sølv i vores restaurant og har længe sat fokus på grøn omstilling og udfordringer og løsninger relateret til bæredygtighed i udstillingerne. Det har været en tematik i formidlingen i flere år, bl.a. i SUPER DANSK, der var en udstilling om bæredygtighed og ny æstetik i dansk arkitektur – og i den nuværende udstilling Primitive Future med den japanske arkitekt Sou Fujimoto. Derfor falder det os naturligt at arbejde dedikeret med bæredygtighed 360 grader rundt i hele organisationen, forklarer Malene Abildgaard.
Ros fra Green Attraction sekretariat
Og det omfattende forarbejde har tilsyneladende udmærket sig. Utzon Center fik nemlig ros i udmærkelsen:
– Det er meget tydeligt, at Utzon Center har taget Green Attraction til sig som ledelsesværktøj og fået opbygget en god struktur for det fremtidige miljøarbejde. Deres miljøpolitik har fokus på de 4 R’er – Reduce, Reuse, Recycle and Recover – samt Formidling, Intern Transport og Co2-regnskab som kvalitetssikring. De konkrete handlinger kommer bl.a. til udtryk i deres miljøplan, hvor de har listet miljømål. I disse mål ses tydeligt hensigten om at bruge kerneområdet, udstillingerne, i arbejdet med miljø samt det tilknyttede restaurants involvering, udtaler Tine Hyllested, Miljøkonsulent, Green Key Sekretariatet.
Gør det nemt at finde bæredygtige attraktioner
GREEN ATTRACTIONS er et nyt miljømærke målrettet attraktioner, museer og zoologiske anlæg.
– GREEN ATTRACTION gør det nemmere for danskerne at træffe grønne valg, når de vil besøge fx museer, forlystelsesparker, aktivitetscentre og dyreparker. Desuden giver det danske attraktioner mulighed for at synliggøre det gode grønne arbejde, mange af dem de allerede gør – og få værktøjer til at arbejde endnu mere med grøn omstilling fremadrettet. Lige nu er der 28 certificerede danske attraktioner – og mange øvrige, der arbejder på at få certificeringen, forklarer Tine Hyllested.
Læs mere om Utzon Centers grønne tiltag her på utzoncenter.dk.