Politiken: Grøn indenrigsflyrute i 2025 er ramt af kraftig turbulens
Mette Frederiksen lovede danskerne en grøn indenrigsflyvning i 2025, men flyselskaberne er uenige om, hvordan det skal ske.
SAS, Norwegian og Danish Air Transport mener, at regeringens krav, især om brug af grønt brændstof efter "dråbe-til-dråbe"-princippet, , som kræver, at flyene skal bruge bæredygtigt brændstof på hele ruten, er for strenge og dyre, skriver Politiken Rejser.
Massebalancemodel
Flyselskaberne foreslår i stedet en massebalancemodel, hvor brændstoffet fordeles på alle flyvninger, hvilket de mener vil være mere omkostningseffektivt og gavne klimaet mere.
Henrik Gudmundsson fra Concito støtter denne tilgang og kalder regeringens forslag for besværligt og unødvendigt komplekst.
Ønske om justering af bekendtgørelse
Jesper Rungholm fra Danish Air Transport kritiserer regeringens forslag som "raketvidenskab" og mener, det vil være svært for selskaberne at byde ind på ruten under de nuværende krav. Flyselskaberne opfordrer regeringen til at justere bekendtgørelsen for at sikre, at den grønne indenrigsrute bliver realiseret.