
Data som nøgle til bæredygtighed hos Guldsmeden Hotels
Sinatur Hotel & Konference har sat standarden for bæredygtighed i den danske hotelbranche. Som den første hotelkæde i Norden opnåede de B Corp-certificeringen i 2020, hvilket dokumenterer deres høje krav til social og miljømæssig ansvarlighed.
Hos Guldsmeden Hotels er data blevet en central del af bæredygtighedsarbejdet. Hotelkæden, der har arbejdet med bæredygtighed siden 1999, anvender nu præcise data til at dokumentere og optimere deres bæredygtige initiativer.
Guldsmeden Hotels har indgået et samarbejde med Klappir, en platform der hjælper med at indsamle data om alt fra energiforbrug til madspild. De anvender data til at optimere affaldssortering, vandforbrug og madspild, og har blandt andet installeret Orbital-brusere, der reducerer vandforbruget med op til 70%.
Certificeringer som Green Globe og økologisk spisemærke er ikke længere nok. Virksomheder og kunder kræver detaljerede data, f.eks. CO2-aftryk pr. gæst. Guldsmeden Hotels arbejder på at integrere disse data i deres interne rapportering samt kommunikere dem til kunderne, som kan se deres egen vandforbrug under opholdet.
For nogle år siden lavede Alexandra Instituttet en undersøgelse på nogle af vores hoteller, hvor de kiggede på, om gæsterne tog noget med sig hjem, når de havde haft en bæredygtig overnatning. Og alle tolkede det som en ekstra grad af omsorg. Det gjorde mig en smule rørt. De fik, hvad de havde betalt for, og så fik de noget ekstra oveni, som de tolkede som omsorg. Så på den måde tænker jeg, at vi får noget ud af det,
siger Kirsten Aggersborg.
Guldsmeden Hotels’ bæredygtighedsarbejde er forankret i virksomhedens DNA, og de fortsætter med at implementere data-drevne løsninger for at forbedre deres miljøpåvirkning og skabe en bedre oplevelse for både gæster og medarbejdere.
3 gode råd til andre, der overvejer at gå i en mere bæredygtig retning
- Sæt ambitionsniveauet højt. Hvis du har sat barren højt, så kommer du automatisk til at investere så meget af dig selv og din tid i det, at du oparbejder en passion for det. Du kommer aldrig til at sige, at nu er jeg done. Og så er det meget sjovere, hvis du synes, at det er sjovt.
- Brug humor og ikke den løftede pegefinger. Folk har ikke lyst til at bo på et hotel for at få dårlig samvittighed.
- Udnyt alle de interne ressourcer der er. Den nye generation kan holde os i ørerne. Både den måde de arbejder på og så langt de er i forhold til hvad der er rigtigt og forkert. Hvis får en ny i receptionen så hav en åben dialog og underkend ikke de unge. Og hav en platform hvor de kan kommunikere og give dig deres input. Inddrag hele organisationen og give mulighed for input.